NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ يَحْيَى
بْنِ فَارِسٍ
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ بَكَّارِ
بْنِ بِلَالٍ
الْعَامِلِيُّ
أَخْبَرَنَا
مُحَمَّدٌ يَعْنِي
ابْنَ
رَاشِدٍ عَنْ
سُلَيْمَانَ
يَعْنِي
ابْنَ مُوسَى
عَنْ عَمْرِو
بْنِ شُعَيْبٍ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ جَدِّهِ
أَنَّ النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ عَقْلُ
شِبْهِ
الْعَمْدِ
مُغَلَّظٌ
مِثْلُ
عَقْلِ
الْعَمْدِ
وَلَا
يُقْتَلُ
صَاحِبُهُ
قَالَ
وَزَادَنَا
خَلِيلٌ عَنْ
ابْنِ
رَاشِدٍ وَذَلِكَ
أَنْ
يَنْزُوَ
الشَّيْطَانُ
بَيْنَ
النَّاسِ
فَتَكُونُ
دِمَاءٌ فِي
عِمِّيَّا
فِي غَيْرِ
ضَغِينَةٍ
وَلَا حَمْلِ
سِلَاحٍ
Amr b. Şuayb, babası vasıtasıyla
dedesinden, Rasûlullah (s.a.v)'in şöyle buyurduğunu rivayet etti:
"Amde benzeyen
öldürmenin diyeti, teammüden öldürmenin diyeti gibi muğallaza (katı) dır. Onda,
sahibi (katil) öldürülmez."
(Ebû Davud şöyle) dedi:
Halil bize İbn Raşid'den naklen, (Rasûîul-lah'in) şu sözleri (ni) de ilâve
etti:
"Bu, şeytanın
insanlar arasına sıçramasıdır. Hiçbir kin ve silah olmadan körü körüne farkına
varılmadan akan kandır."
İzah:
Ahme b. Hanbel. 11,217.
Bilindiği gibi amde
benzeyen öldürme, silah sayılmayan bir
âletle döve döve öldürmedir. Bu tür öldürmenin diyeti muğallazadir. Konu bundan
önceki babda detaylı olarak geçmişti.
Hz. Nebi (s.a.v) bu
hadiste, amde benzeyen öldürmeden dolayı kısas gerekmediğini açıkça beyan
buyurmuştur. Rasûlullah'jn bu tasrihine sebep, şibh-i amd, amde benzediği için
kısasın gerekebileceği yolundaki şüpheleri defetmektir.
Musannif Ebû Davud,
Halil b. Ziyâd el-Muhânbî'nin İbn Raşid'den naklettiği bir ziyadede,
Rasûlullah'ın şibh-i amd yoluyla öldürmenin vukuunu anlatan bir sözüne işaret
etmiştir. Buna göre; amde benzeyen öldürme silâhla ve düşmanlık eseri işlenen
bir cinayet değildir. Şeytanın insanlar arasındaki bir faaliyetidir. Bu
Öldürme şeklinin esası açıklığa çıkamaz. Katilin halel-i rûhiyesi ve öldürüş
şekli bilinmez. Böyle bir durumda da katil Öldürülmez.
Bu hadisin, üzerinde
durduğumuz konu ile hiçbir irtibatını göremedik. Musannifin bu hadisi niçin
buraya aldığını da bilmiyoruz.